Junselefotografer

Vilka var de som tog alla fina gamla bilder kan man undra?

Här presenteras fotograferna.

Källuppgifter och bildkälla: Göran Stenmark

 

 

Fotograf Oskar Alfred Severus Svanström

Fotograf Oskar Svanström.

Oskar Alfred Severus Svanström föddes den 8 december 1868 i Krånge, Junsele på hemmanet nr 3 som son till faktorn och sedermera inspektorn Anders Svanström från Gunnarskog i Värmland och hans hustru Märta Johanna Sundqvist. Blev 1889 frikallad från värnplikt.

Oskar kom att bli bokhållare med sin far som arbetsgivare, även vid slutet titulerad inspektor, men hans stora intresse verkar ha legat för fotografering och båtar. Han hade vid sidan av sitt arbete som bokhållare en fotoateljé och det finns en mängd personporträtt signerade O. Svanström Junsele bevarade. Hade även ett kafé i Krånge. Dessutom hade han sex andelar i Junsele kägelbaneförening, en andel i Junsele ångbåtsförening och 26/30 andelar i en större segelbåt, Alfhild, samt del i Krånge sågförening.

Han omnämns i Handelsregistret VNRL Läns Landskansli CIb:1 1888-1913 att hans namn finns med där under Junsele med nummer 2278.

 

Oskar och Jonas Eriksson.

 

Logo fram till 1903.

 

Jonas med en av Oskars kameror.

 

Junsele Skytteförenings hornmusikkår 1902. Här ser man mer av hur fotoateljén såg ut. Stående fr.v. Gothard Jonsson, Gunnar Engman, Richard Engman, Karl Lindström, Karl Eriksson. Sittande fr. v. Verner Engman, Alfred Jonsson, N. Adamsson musiklärare från Finland, Erik Jonsson.

I bouppteckningen ser man att han hade fyra fotokameror med tre stativ till ett värde av 800 kronor samt en del övrig fotoutrustning, bl.a. en ”fotografistol” och ett skåp i ”ateljén”.

Han hade två hus på ofri grund, ett på faderns hemman nr 3 och ett på hemmanet nr 5, ev. ateljé eller kafé. I bouppteckningen nämns nämligen att han hade en mängd inventarier på ”kaféet”.

Oskar Svanström dog i Krånge av blindtarmsinflammation den 8 februari 1903.

 

_____________________________________________________________

Fotograf Carl Hildebert Mildh

Fr.v. Calle Mildh och Petter Jonsson.

Fotoateljén i Krange. Man kan se den stora målade fonden i bakgrunden, som kunderna fotograferades mot. Ateljéns värmekamin till vänster bakom Calles huvud var säkert behövlig då stora stora men värmeslukande fönster behövdes för att släppa in ljus i ateljén.

Att jobba med framkallning av glasplåtarna på denna tid utan elektrisk belysning var säkert inte det lättaste. Och finnar och andra ojämnheter i de fotograferades ansikten skulle "fixas bort". Fotografen fick sitta med en nål och ta bort detta från glasplåten.

Ett populärt bildformatet var visitkortsbilderna. Från utformningen av logotypen på dessa kan man ibland datera bilderna.

Fotograf Carl Hildebert Mildh, "Calle Mildh".

Logo använd 1906-09.

Logo använd 1906-09.

Logo använd 1910-13

Logo använd 1913-14.

Dessa dateringar är en uppskattning gjord på kort med verifierat årtal, men kan ha använts under andra tider också.


Föddes i Kungsgården i Bjärtrå socken den 3/1-1884, som son till faktorn Nils Mild och dennes hustru Johanna Dorotea Grafström. Nils var Värmlänning, och född i Östmark den 8/11-1837. Hustrun föddes i Långsele den 7/11-1844. Redan 1884 flyttade familjen till Tåsjö socken, där Nils fick plats som faktor. Johanna Dorotea avled i Tåsjö östra by den 27/12-1887, efter en tid flyttade de övriga i familjen till Hoting i samma socken.

Sonen Carl Hildebert blev fotograf, flyttade 1906 till byn Krånge i Junsele socken, där han verkade till 1909, då han flyttade till Härnösand.

Från 1913 finns han som fotograf i Ramsele, men flyttar redan 1914 till Klara församling i Stockholm. 1916 är han boende i Jakobs fösamling.

I regel var det porträtt, gruppbilder av skolklasser, bröllop han fotograferade. När man var finklädd och gick till kyrkan gick man också till fotografen, som hade öppet alla tider på dygnet och även söndag. Man kallade på fotografen, telefon fanns ju denna tid, så kunde han fotografera även i hemmet. Kameran som tillhörde Mildh har funnits i Stockholm för cirka 10 års sedan. Enligt muntlig uppgift av Folke Jakobsson. En av hans porträttstolar finns i Junsele Hembygdsgård.

Enligt "Svenska Fotografer 1899-1911" etablerade sig Mildh i Härnösand 1 maj 1904 och hade filialer i Junsele, Backe, Hoting, Tåsjö, Dorotea, Resele, Näsåker, Bredbyn, Bollstabruk samt Nya Dal.

.

_____________________________________________________________

 

Fotograf Peter Jonsson, "Petter Knäpp"

Fotograf Peter Jonsson, "Petter Knäpp".

 

Logo använd ev. före 1909.

Logo använd från 1909-.

Fotografen Peter "Petter" Jonsson föddes den 27 juni 1890. I unga år började han i fotograflära hos Junselefotografen Kalle Mildh. Efter tre till fyra års lärotid fick han anställning som ataljéfotograf i Härnösand. Kalle Mildhn´ blev emellertid inte kvar särdeles länge i Junsele utan flyttade vid sekelskiftet tillbaka till sin hemort i Hoting.

Peter Jonsson övertog därvid sin läromästares utrustning, som bestod av en ateljéuppsättning kulisser, möblemang och ataljékamera i formatet 18x24 cm. Dessutom arbetade Peter Jonsson med en mindre handkamera i formatet12x16 cm. I övrig utrustning som han övertog ingick givetvis också den enkla mörkrumsutrustningen som behövdes för det kontaktkopieringsarbete, som kan sägas vara regel för de byfotografer som etablerade sig vid denna tid.

Dessutom övertog Peter Jonsson också den samling plåtar som Kalle Mildh exponerat under sin tid som fotograf i Junsele.

Peter Jonsson dog år 1956, 66 år gammal, och innehade ateljén ända fram till sin död - men försörjde sig faktiskt som anläggningsarbetare i kraftverksutbyggnaden de sista åren. Kanske hade fotograferingskonsten spritt sig allmänt så att det inte gick att försörja sig på en ateljé i Junsele längre.

_____________________________________________________________

 

Fotograf Erik Olof Krage

Fotografen och mångsysslaren Erik Olof Krage i Österådammet har lämnat få spår efter sig som fotograf. I alla fall av sådana bilder som går att identifiera till honom. Tre bilder av honom finns identifierade; en bild av slåtterfolk på hemväg från Österådammet till Eden, en visitkortsbild på ett barn samt en bild på Frida Forssén med barn från 1924. Tyvär förstördes Krages glasplåtar när hans bostad i Österådammet revs på 1950-talet. De skulle annars varit till stor nytta för att identifiera hans bilder.